Kock am Brink    
 beeldende kunst & vormgeving  

Over mij

Ik ben een bedenker, dromer, doener, docente, samenwerker, techneute, ambachtsmens, mijn eigen secretaresse, boekhoudster, coördinatrice, telefoniste.

 Waar haal ik mijn inspiratie vandaan?

Bijna alles kan mij inspireren. Het gesprekje tussendoor, brainstorming met vrienden en opdrachtgevers, dieren en hun gedrag, de natuur waar ik zo van houd, Poëzie, absurde verhalen, muziek, geschiedenis van de oudheid tot heden en techniek. Ik ben dol op materiaal, spullen en montagetechnieken. Dingen met elkaar verbinden en daarmee iets nieuws te scheppen. In al die jaren heb ik een behoorlijke materialenkennis opgebouwd.

Als kind verkeerde  ik in de gelukkige omstandigheden dat ik van mijn ouders alles wat "over" was te mogen demonteren.  Met lijm en soldeerbout, gestripte elektrodraad, touw en plakband maakte ik vreemde apparaten en wezens. Die fascinatie is  tot heden  zo gebleven en daar ben ik blij om.  Ik schilderde met modder, wreef met gras op de witte kartonvellen van moeders  pantyverpakking. Koffiedruppels op tissues werden beestjes en gezichten. Erg leuk was het om  beelden van stijve  vanillepudding op het toetjesbord te maken. Van wit brood vormde ik deegmonstertjes en figuren uit het boek 'Winnie the Pooh' die ik  in de oven wilde bakken...dat ging  uiteraard niet goed...en met barbecuekool tekende  ik harige beesten op grote platen van kartonnen dozen. Met moeders nagellak en lippenstift kon je de monsters erg leuk en bloederig afmaken,  Deze korte fase eindigde helaas na een ouderlijke interventie.


Na de middelbare school kon ik eindelijk naar de kunstacademie AKI Enschede. Examen 1986.

 Het eerste en tweede jaar op de AKI waren prachtig. Veelzijdige docenten  verrijkten mijn onrijpe ideetjes over kunst.

Er volgde en vreemde tijd waarin ik voornamelijk "niet wist wat ik moest en wilde of kon" en erg surrealistisch, vanuit het onderbewustzijn gestuurd intuïtief werkte. Het modeltekenen bij Frank vd Broeck was zeker een  inspirerend deel van de opleiding.

 Uiteindelijk ging ik met de handtekening van  gecommitteerde Jan Sierhuis  een toekomst tegemoet als zijnde 'gediplomeerde Bachelor of Arts, gespecialiseerd in monumentale kunst'.

Van het ministerie O&W mocht ik na de academie, als beginnend kunstenaar enkele keren een tegemoetkoming ter bevordering van mijn beroepspraktijk ontvangen waarvoor ik nog steeds zeer dankbaar ben.

 Voor  een Masterdegree  daarna had ik  nog tijd, geld of zin. Ger  Lataster had mij nog wel op de Rijksacademie Amsterdam gewild  maar eigenwijs dacht ik mijn eigen master wel te kunnen zijn. En de grote stad, daar was ik bang voor. Enschede had en heeft nog steeds mijn hart.

De Praktijk

Een paar jaar runde ik met een groep, een groot ateliergebouw met producentengalerie. Vele educatieve projecten en tentoonstellingen georganiseerd, uitwisselingen met kunstenaars uit het buitenland en uiteraard veel feest gevierd. Alles moest mogen en kunnen. Het was een heerlijke, gekke tijd.

In het kader van uitwisselingsprojecten werkte ik enkele weken als artist in residence in Bristol GB en Polen.

 Ik nam alle opdrachten aan om mijn geld te verdienen. Van illustraties, geboortekaartjes, decorstukken voor de muziekschool, portretwerk... noem het maar op.

Later heb ik in Italie een korte opleiding restauratie van historische pleisterlagen, Fresco en verftechnieken gedaan. I.s.m Akademie des Handwerks, Raesfeld en de Accademia di belle Arte Firenze o.l.v.  Gioa Germani. Certificaat 1991

Een erg leuke stage  bij het beroemde Glasstudio Derix in Taunusstein, D

Deelname aan meerdere  spiritueel verdiepende workshops,  Klooster"die Hegge", Bad Willebadessen, D

Enkele metaalcursussen.

 Driejarige opleiding pedagogisch didactische aantekening, docente kunstzinnige vorming. dipl. 1988

28 jaar als docente beeldende kunst werkzaam geweest bij Concordia Kunst&Cultuur. Wegens  cultuurbezuinigingen werden alle docenten ontslagen.

Naast mijn atelierwerk ben ik tegenwoordig part-time invaldocent in het onderwijs. Ik vind het mooi en belangrijk om mijn kennis aan de jeugd door te geven en de dialoog aan te gaan.

 Dikwijls houd ik lezingen en geef workshops over uiteenlopende thema's vanuit mijn artistiek standpunt.


Maar er is meer:

Af en toe  krijg ik nog steeds  op onverwachte momenten visioenen, dagdromen.  Soms begin ik gewoon met een tekening of speel met materiaal en ontstaan al doende  nieuwe ideeën. Die bewaar ik. In mijn ladekasten liggen meer dan 1000 schetsen die ik gebruik  als het nodig is.

Mijn stijl is het  om geen stijl te hebben en dat betekent voor mij vrijheid. Vrijheid te doen wat en hoe ik het wil/kan. Vrijheid om voor de klant dat te maken wat wenselijk is.  Vrijheid om avontuurlijk te kunnen zijn en paden te bewandelen die het onverwachte brengen, de verrassing om plezier en vreugde te geven.

Vertrouwen en goede communicatie zijn de twee voorwaarden om dit te blijven doen en nieuwe verrassende  kunstwerken  te ontwikkelen.

Tenslotte

Maar wie ben ik? Ik vind dat ik als kunstenaar niet uitsluitend vanuit mijzelf kan of moet werken. Het is mijn missie om mijn vaardigheden  in  dienst voor anderen in te zetten  en zie het als een prachtige uitdaging om de dromen en wensen buiten mij zelf te helpen verbeelden en te  realiseren. Dat is mijn functie en geeft  het leven zin.




  • zelfie met Toon en Graddus
    zelfie met Toon en Graddus
  • gitaar slijpen
    gitaar slijpen
  • lassen Werkplaats
    lassen Werkplaats




 

 

 

 Art is the translation of a dream

 
 
 
E-mailen
Bellen
Map
Info
LinkedIn