Ik ben een bedenker, dromer, doener, docente, samenwerker, techneute, ambachtsmens, mijn eigen secretaresse, boekhoudster, coördinatrice, telefoniste.
Waar haal ik mijn inspiratie vandaan?
Bijna alles kan mij inspireren. Het gesprekje tussendoor, brainstormen met vrienden en opdrachtgevers, dieren en hun gedrag, de natuur waar ik zo van houd, poëzie, absurde verhalen, muziek, geschiedenis van de oudheid tot heden en techniek. Ik ben dol op materiaal, spullen en montagetechnieken. Dingen met elkaar verbinden en daarmee iets nieuws te scheppen. In al die jaren heb ik een behoorlijke materialenkennis opgebouwd.
Als kind verkeerde ik in de gelukkige omstandigheden dat ik van mijn ouders alles wat "over" was te mogen demonteren. Met lijm en soldeerbout, gestripte elektrodraad, touw en plakband maakte ik vreemde apparaten en wezens.
Die fascinatie is tot heden zo gebleven en daar ben ik blij om. Ik schilderde met modder, wreef met gras op de witte kartonvellen van moeders pantyverpakking. Koffiedruppels op tissues werden beestjes en gezichten. Erg leuk was het om beelden van stijve vanillepudding op het toetjesbord te maken. Van wit brood vormde ik deegmonstertjes en figuren uit het boek 'Winnie the Pooh' die ik in de oven wilde bakken, dat ging uiteraard niet goed en met barbecuekool tekende ik harige beesten op grote platen van kartonnen dozen. Met moeders nagellak en lippenstift kon je de monsters erg leuk en bloederig afmaken. Deze korte fase eindigde helaas na een ouderlijke interventie.
Na de middelbare school kon ik eindelijk naar de kunstacademie AKI Enschede waar ik in 1986 mijn examen behaalde.
Het eerste en tweede jaar op de AKI waren prachtig. De docenten waren veelzijdig en verrijkten mijn onrijpe ideetjes over kunst.
Er volgde en vreemde tijd waarin ik voornamelijk "niet wist wat ik moest en wilde of kon" en begon erg surrealistisch, vanuit het onderbewustzijn gestuurd intuïtief te werken.
Het modeltekenen bij Frank vd Broeck was zeker een inspirerend deel van de opleiding.
Uiteindelijk ging ik met de handtekening van gecommitteerde Jan Sierhuis een toekomst tegemoet als zijnde 'gediplomeerde Bachelor of Arts, gespecialiseerd in monumentale kunst'.
Van het ministerie O&W mocht ik na de academie, als beginnend kunstenaar enkele keren een tegemoetkoming ter bevordering van mijn beroepspraktijk ontvangen waarvoor ik nog steeds zeer dankbaar ben.
Voor een Masterdegree daarna had ik noch tijd, geld of zin. Mijn docent Ger Lataster had graag gewild dat ik de Rijksacademie in Amsterdam zou volgen maar eigenwijs dacht ik mijn eigen master wel te kunnen zijn en Enschede had en heeft nog steeds mijn hart.
De Praktijk
Een paar jaar runde ik met een groep, een groot ateliergebouw met producentengalerie en heb daar vele educatieve projecten en tentoonstellingen georganiseerd. Er was daar sprake van vele uitwisselingen met kunstenaars uit het buitenland en heb daar uiteraard veel feest gevierd. Alles moest mogen en kunnen. Het was een heerlijke, gekke tijd.
In het kader van uitwisselingsprojecten werkte ik enkele weken als artist in residence in Bristol (UK) en Polen.
Ik nam alle opdrachten aan om mijn geld te verdienen. Van illustraties, geboortekaartjes, decorstukken voor de muziekschool, portretwerk... noem het maar op.
Later heb ik in Italië een korte opleiding gevolgd voor restauratie van historische pleisterlagen, Fresco en verftechnieken. Dit i.s.m Akademie des Handwerks, Raesfeld en de Accademia di belle Arte Firenze o.l.v. Gioa Germani. In 1991 behaalde ik hiervoor een certificaat.
Vervolgens heb ik vele andere stages en ervaringen opgedaan, zo ben ik trots dat ik een erg leuke stage heb mogen volgen bij de beroemde Glasstudio Derix in Taunusstein ( D) en heb deelgenomen aan meerdere spiritueel verdiepende workshops, Klooster"die Hegge", Bad Willebadessen, D. Daarnaast heb ik meerdere metaalcursussen gevolgd.
Ik 1988 heb ik het diploma ontvangen als docente kunstzinnige vorming ( 3-jarige opleiding ) vervolgens ben ik 28 jaar als docente beeldende kunst werkzaam geweest bij Concordia Kunst & Cultuur.
Wegens de harde bezuinigingen in de culturele sector werden enkele jaren geleden alle docenten ontslagen.
Naast mijn atelierwerk ben ik tegenwoordig part-time invaldocent werkzaam in het onderwijs. Ik vind het mooi en belangrijk om mijn kennis aan de jeugd door te geven en de dialoog aan te gaan.
Dikwijls houd ik lezingen en geef workshops over uiteenlopende thema's vanuit mijn artistiek standpunt.
Maar er is meer:
Af en toe krijg ik nog steeds op onverwachte momenten visioenen, dagdromen. Soms begin ik gewoon met een tekening of speel met materiaal en ontstaan al doende nieuwe ideeën. Die bewaar ik. In mijn ladekasten liggen meer dan 1000 schetsen die ik gebruik als het nodig is.
Mijn stijl is het om geen stijl te hebben en dat betekent voor mij vrijheid. Vrijheid te doen wat en hoe ik het wil/kan. Vrijheid om voor de klant dat te maken wat wenselijk is. Vrijheid om avontuurlijk te kunnen zijn en paden te bewandelen die het onverwachte brengen, de verrassing om plezier en vreugde te geven.
Vertrouwen en goede communicatie zijn de twee voorwaarden om dit te blijven doen en nieuwe verrassende kunstwerken te ontwikkelen.
Tenslotte
Maar wie ben ik? Ik vind dat ik als kunstenaar niet uitsluitend vanuit mijzelf kan of moet werken. Het is mijn missie om mijn vaardigheden in dienst voor anderen in te zetten en zie het als een prachtige uitdaging om de dromen en wensen buiten mij zelf te helpen verbeelden en te realiseren. Dat is mijn functie en geeft het leven zin.
Art is the translation of a dream